Thursday, May 14, 2015

:: Abah warded ::

Lepas sarapan pagi tadi saya terima panggilan dari adik ipar yang abah sakit...Ya Allah...nak je saya terbang balik ke kampung tengok abah..tapi apakan daya saya...adik ipar kata ambulans amek abah di rumah...bunyinya macam serius je ...walhal saya tahu abah kuat..abah jarang sakit...air mata tak dapat saya tahan pagi tu..terus jatuh dan jatuh lagi..dah takde feeling nak buat kerja..saya terus kemas beg dan beritahu bos yang saya perlu balik ke kampung sekarang...alhamdulillah bos memahami..terasa semakin hiba tatkala dipeluk bos saya...saya berlalu meninggalkan pejabat lebih kurang jam 8.40 pagi..

Balik ke rumah terus saya berkemas sementara menunggu abang di Banting yang sedang dalam perjalanan ke rumah saya..terpaksalah en husby berkorban untuk menjaga Irfan & Rayyan kerana Irfan sedang menghadapi peperiksaan minggu ini...Adib pulak terpaksa saya bawa sebab masih menyusu badan..lebih kurang jam 12.00 tghari barulah saya bertolak balik ke kampung..hampir pukul 2 petang jugak kami tiba di Hospital Jempol...

Setibanya disana sy tgk adik2 yg lain turut sama2 tggu dgn mak..saya salam mak dan yg lain..nampak sangat mak sedih..sy tau mak x pnh hadapi semua ni..nampak mak kesat air mata yg turun kat pipi dia..saya xnk tmbh kesedihan mak lg..saya terus tanyakan abah...abah masih di dalam menerima rawatan..saya terus masuk ke observation wad...nampak abah atas katil...xde patient lain kat situ...siap berpakaian pesakit....nampak abah lemah...abah pn mcm sedih...mgkn x percaya dia ada di hospital...abah nmpk x tentu arah...jarum2 kat tgn dia nampak buat dia x selesa...dia kata sakit...saya sabarkn abah...cakap kat dia abah rehat...saya pegang tangan abah...saya tau dalam kotak fikiran die apakah yg akan berlaku seterusnya...


Abah akan dibawa oleh ambulan ke HTAN...

Mak kata mlm td abah ok je..cuma pg td bila mak sedar tgk abah dlm keadaan x sedarkn diri, dgn mata ke atas dan mulut seakan terkatup...tergamam mak terus bergegas kol adik..kebetulan adik x meniaga hari tu jadi mereka pn bergegas dtg..terus adik kol ambulan dan bwk abah ke hospital...allahuakbar...takutnya saya dgr..lately abah mmg xde selera makan..masa dtg rumah kami hjg mggu lps pn abah mengadu badan mengigil..abah demam masa tu...tapi nak jugak datang jenguk kami...almaklum la abah da lama x dtg rumah sejak ada kursus haji setiap ahad..alhamdulillah dah selesai..sb tu abah nak berjalan...abah oo abah...mlm td sy nk kol mak tp masa tu awal lagi jd lipat kain dulu buat kerja rumah dlu...tup2 tak sedar dah pukul 10 lbh rasa mcm dh lambat nak kol mak..risau mak dh tido je..dlm hati berkata besok la nk kol mk...rupenye sy yg dpt panggilan dlu...

Doc bgtau gula abah terlalu rendah 2.3 sb tu abah hypo..Lepas tu doc bgtau jugak paru2 abah ada jangkitan kuman..ya allah..mcm mane abah bole kena...sebab merokok ke? Abah akan direfer ke hosp tunku ampuan najihah kejap lagi..myb sb kt hosp sini x cukup alat dan xde doc pakar...kami terpaksa akur demi nak tgk abah sembuh.. Lepas abah naik ambulan kami pn balik ke rumah mak..kemas barang apa yang patut..satu hari mak x mkn...kesian mak..mak mkn bubur yg mak masak utk abah..mak taknak yang lain...bila kami smp hospital abah x masuk wad lagi sebab wad penuh..tp tak lama lepas tu abah da bole masuk wad mgkn dh ada katil kosong...

Abah ditempatkan di wad 4..kebetulan waktu melawat masa tu jadi penuh la wad abah..kesian abah mesti tak selesa..pesakit lain dh nmpk sihat x mcm abah masih lemah dan masih pakai oksigen..sebab abah mcm susah nak bernafas...kami semua dtg kerumun abah..lap badan abah..tak lama pastu makanan pn smp..kami makan sama2 dgn abah sebab nak bagi abah selera makan..alhamdulillah abah nak makan masa tu..lepas makan dia nak ke bilik air sebab nk buang air besar..adik2 papah abah..abah terpaksa dipakaikan water bag..jd sng x perlu ke toilet dgn kerap...selesai semua kami bagi abah berehat..masa tu my mil pn dtg melawat..





Waktu melawat hampir tamat. Kami cuba fikirkan mak mcm mana mak nak tido mlm nanti..nasib baikla abg & adik sy keluar belikan mk kerusi mls..selesai semua kami pn blk ke rumah mak...pukul 11 mlm adik lelaki dpt kol dr mak..abah terpaksa dipindahkan ke Unit rawatan rapi CCU..mgkn masa tu keadaan abah yg x stabil..mak pulak x tau nak tido dimana sebab mak tak dibenarkan menjaga di wad ccu...terpaksalah adik yg baru sampai di rumah utk mengambil semula mak di hospital..kesian adik tapi apakan daya..mak jugak perlukan rehat...mlm tu sy dan mak x lena tido memikirkan abah...sy tau mak menangis tapi mak cuma kata mak selsema..mak cuba nak sembunyikan kesedihan...sabarla mak...Allah nk uji kita...malam berlalu pergi meninggalkn waktunya tatkala saya dan mak masih terkebil2 memikirkan keadaan abah...

No comments:

Post a Comment